Home / Uncategorized / جهان اسلام درباره‌ی اهل بیت(ع) چگونه می اندیشد؟

جهان اسلام درباره‌ی اهل بیت(ع) چگونه می اندیشد؟

سلسله نشست های ماهانه فرهنگ مهدوی سه رقمی‌شد. با عنایات حضرت صاحب الزمان ارواحناله الفدا در اخرین روزهای بهمن ماه یکصدمین نشست مهدوی موعود با حضور جمع کثیری از علاقمندان برگزار شد این سلسله نشست‌های ماهانه که به صورت پیاپی، و با ادبیاتی متفاوت با انچه در گفتگو های مهدوی رایج بود، از آذر ماه سال ۱۳۸۴ آغاز گشت، و به لطف خداوند متعال، در بهمن ماه ۱۳۹۴ به صدمین شماره‌ی خود رسید .

 

در این نشست که متفاوت با دیگر نشست‌های موعود نیز برپا گشت، پس از ذکر مصیبت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیه . مداحی ذاکر اهل بیت (ع) آقای بختیاری از مجموعه آثاری که به نوعی حاصل آمده از این سلسله نشست ها بودند رو نمایی به عمل آمد.

 

 

بیش از یکصد لوح فشرده و چهارده عنوان کتاب
«دکتر محمود مطهّری نیا»، از اعضای هیئت تحریریه‌ی ماهنامه‌ی موعود، ۱۴ عنوان از کتاب‌های مؤسّسه‌ی فرهنگی موعود را، که برآمده از این نشست های مرتب بودند معرفی کرد. از میان این کتاب‌ها می‌توان به عناوینی همچون: پایان غیبت، پدران مهربان ما، آل یاسین، «بیوتروریسم»، «غذای شما داروی شما»، «دنیای قشنگ نو؛ در نقد سبک زندگی مدرن» «قبیله‌ی لعنت»، «کاهنان معبد جادو» و…اشاره کرد.

 

 

پس از معرفی این کتاب‌ها، «استاد اسماعیل شفیعی سروستانی»، سردبیر ماهنامه‌ی موعود و مؤسّس «مؤسّسه‌ی فرهنگی موعود عصر(عج)» برای ارائه‌ی گزارشی از برگزاری صد نشست در ده سال گذشته به روی صحنه دعوت شدند.

 

این محقّق و پژوهشگر پرتلاش در ضمن سخنان خودشان بیان کردند که با لطف و عنایت امام زمان(ع) در طیّ ۲۵ سال گذشته، غیر از این صد نشست، در سراسر کشور، نشست‌ها، سخنرانی‌ها و کارگاه‌های آموزشی بسیاری از سوی مؤسّسه‌ی موعود برپا شده که همگی هم‌سو و هم‌جهت با هدف و خطّ مشی موعود انجام گشته است. ایشان درباره‌ی احساس ضرورت برپایی نشست‌های ماهانه‌ی فرهنگ مهدوی افزودند:

«در کارنامه‌ی موعود در ۲۰ سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ همایش، سخنرانی و کارگاه آموزشی ثبت شده است. به‌رقم این حضور جمعی در ایران، احساس کردیم که می‌بایست نشستی از سوی مؤسّسه‌ی موعود برگزار کنیم؛ چرا که در رفت و آمدی که بنده در میان جوانان داشتم، متوجّه شدم که نقاط ضعف و کوری داریم که کسی قادر به پر کردن آن نیست؛ ضمن اینکه چون دائم در حال تحقیق و پژوهش بودیم، به موضوعاتی می رسیدیم که می دانستم تا سازمان‌ها و نهادها بخواهند به آن برسند، زمان سپری می‌شود و نتیجه‌ای نمی‌توانیم از آن بگیریم. لذا تصمیم گرفتیم که خودمان سلسله نشست‌هایی را برگزار کنیم.»

 

 

سردبیر ماهنامه‌ی موعود در ادامه‌ی سخنانشان اهداف مؤسّسه در برگزاری نشست‌ها را چنین عنوان کردند:
« منظور ما این بود که پنجره‌هایی را در حوزه‌ی مطالعات فرهنگی و مهدوی بگشاییم که تا پیش از آن، در ایران باز نشده بود و اگر می‌خواستیم صبر کنیم که دیگران این پنجره‌ها را باز کنند، ممکن بود زمان از دست برود.

استاد سروستانی اشاره کردند که «منظّم برگزار شدن نشست‌ها» از اهدافی بود که بحمدالله در نشست‌ها پیاده شد؛ چنانچه در طیّ ده سال، همواره آخرین پنج‌شنبه‌ی هر ماه شمسی در ساعت ۱۴:۳۰ نشست‌ها برگزار شده است و همچنین هدف «منتشر کردن موضوعات ارائه شده در کشور» نیز مؤسّسه را بر آن داشته که در طیّ این ده سال، همواره تولید لوح فشرده‌ی نشست، در دستور کار این مؤسّسه قرار بگیرد.

بدین ترتیب، استاد سروستانی، مجموعه لوح‌های فشرده‌ی موعود را (که به تازگی با بسته‌بندی جدید از سوی این مؤسسه ارائه شده است) مجموعه‌ای پژوهشی و کامل در موضوعات ارائه شده معرفی کردند که قابل استفاده‌ی دانشجویان، اساتید و پژوهشگران است و ادامه دادند:

«اگر روزی در این کشور، یعنی کشور امام زمان(ع)، تصمیم گرفته شود به صورت جدّی و دردمندانه در نشر معارف مهدوی کار بشود تا جماعتی به عنوان مربّی تربیت شوند، می‌توانند از این لوح‌ها، کتاب‌ها و مجلّات موعود، که با ادبیات روز تنظیم شده است و تمامی جریان‌های موافق و مخالف امام زمان(ع) در آن معرفی شده‌اند، استفاده کنند.»

آنگاه تأکید کردند:
«چالش‌های فراروی مؤمنان و مستضعفان همیشه در انتخاب موضوعات مورد نظر ما بوده و هست؛ چرا که می‌دانیم به اذن الله مردم ایران به عنوان کشوری مسلمان و ولایی که قرار است در آینده و به اذن الله در میدان یاری امام زمان(ع) وارد بشوند، چالش هایی فراروی خود داردند و بنابراین ما تشخیص خطرات در زمان را در دستور کار قرار دادیم. لذا می‌بینید که در عناوین و آثار موعود بیوتروریسم، آرمگدون، غرب و آخرالزّمان و… به چشم می‌خورد.»

استاد سروستانی با ارائه‌ی تاریخچه‌ای کوتاه از شکل‌گیری و تغییرات انجام شده در نشست‌های موعود، تأکید کردند که تمامی اعمال این مجموعه ذیل عنایات حضرت مولانا صاحب‌الزّمان(عج) صورت پذیرفته است و همه‌ی کسانی که مستقیم و غیرمستقیم در این امور مشارکت کردند، در ثواب این اعمال شریک و سهیم خواهند بود.

در ادامه‌ی مراسم ویژه‌ی نشست صدم موعود، جوایزی به همکاران و همیاران همیشگی مؤسسّه‌ی موعود(عج) به رسم یادبود اهدا شد و سپس سخنران اصلی این نشست، «حجّت الاسلام و المسلمین دکتر زمانی»، معاون بین‌المللی حوزه‌ی علمیّه‌ی قم، عنوان «جهان اسلام درباره‌ی اهل بیت(ع) چگونه می‌اندیشند؟» را ارائه کردند.

جهان اسلام درباره‌ی اهل بیت(ع) چگونه می‌اندیشند؟
حجّت الاسلام زمانی، اعلام کردند که هرچند در طول تاریخ، تمامی اهل تسنّن بر اساس مطالعات کتاب‌خانه ای و میدانی، ده نظر مختلف درباره‌ی اهل بیت(ع) دارند که گاهی بسیاری تند و مخالف اهل بیت(ع) به نظر می رسد، امروزه هیچ گروه منسجم و فرقه‌ای از میان مذاهب وجود ندارد که مخالفتی آشکار با اهل بیت(ع) داشته باشند و اگر هم دشمنی با اهل بیت(ع) از سوی افرادی صورت می‌پذیرد، آنان پیروان مذهب و فرقه‌ی منسجمی نیستند. حتّی سلفی‌ها و وهّابیان نیز ادّعای دشمنی با اهل بیت(ع) ندارند؛ بلکه خودشان را دوست‌دار آنان معرفی می‌کنند. چنانچه درباره‌ی امام حسین(ع) و دیگر معصومان(ع) کتاب‌هایی منتشر کرده‌اند.

حجّت الاسلام زمانی، که سابقه‌ی سه دهه حضور در سرزمین‌های اسلامی را داشته‌اند، عقاید اهل سنّت در طول تاریخ درباره‌ی اهل بیت(ع) را برشمردند، از جمله می‌توان به نصب (دشمنی سرسختانه که به پیروانش ناصبی گفته می‌شود) اشاره کرد.

حجه الاسلام زمانی در تعریف عقاید ناصبیان، آنان را قاتلان امامان معصوم(ع)، غصب‌کننده‌ی جایگاه خلافت، آمران و استخدام کننده‌ی قاتل برای کشتن ائمّه‌ی معصوم(ع) معرفی کردند. از جمله: خوارج نهروان، دشمنان امام حسین(ع) در دشت کربلا و…. ایشان اعلام کردند که امروزه تمام نواصب تغییر کرده‌اند و مثلاً خوارج تغییر شکل داده‌اند و در حال حاضر آنان حضرت علیّ بن ابی‌طالب(ع) را امام خود می‌دانند.

 

استاد زمانی پس از معرفی «ناصبان»، به بیان تفکّرات دیگر پرداختند؛ که عبارتند از:
۲٫ گروهی که اعتقاد دارند امامان معصوم(ع) هم عرض و هم‌شانه‌ی دیگر صحابی و یاران رسول اکرم(ص) هستند (که سردمدار آن ابن تیمیّه است)؛

۳٫ گروهی که اعتقاد دارند اهل بیت رسول اکرم(ص) (شامل همسران، خویشان و فرزندان پیامبر(ص)) و مودّت ورزی به آنان بر اساس آیه‌ی مودّت واجب است؛ که نگاه عامّه‌ی اهل سنّت در دنیا چنین است و کتاب «ینابیع المودّه» (اثر سلیمان قُندوزی) نیز از سوی آنان در این راستا نوشته شده است؛

۴٫ گروهی که اعتقاد دارند فرزندان حضرت زهرا(س)، حتّی اگر با فاصله باشند، در مودّت ورزی مقدّم بر دیگر اهل بیت هستند. بنابراین در این نگاه، مودّت به امامان معصوم(ع) وجود دارد. چنانچه در ساخت مسجدالنبیّ(ص)، نام دوازده امام معصوم(ع) بر صحن‌های حرم نقش بسته است. در این نگاه امامان دوازده گانه با صحابی و یاران رسول اکرم(ص) هم عرض معرفی می‌شوند؛

۵٫ گروهی که اعتقاد دارند که ائمّه‌ی دوازده‌گانه(ع) مصداق اهل بیت پیامبر(ص) و برتر از دیگر اهل بیت هستند؛

۶٫ گروهی که اعتقاد دارند که ائمّه‌ی دوازده گانه، «اعلم» امّتند؛ من جمله ابوحنیفه (مؤسّس فرقه‌ی حنفی) که امام صادق(ع) و امام باقر(ع) را افقه و اعلم از دیگر انسان‌ها می‌دانست؛ در حالی که می‌دانند که این امامان، درسی از معلّمی نخوانده‌اند که این نکته‌ی بسیار مهمّی است که در کتاب‌های اخیر مصریان نیز به چشم می‌خورد؛

۷٫ گروهی که به نحوی از «عصمت امامان دوازده گانه(ع)» اعتقاد دارند. البتّه آنان لفظ عصمت را مخصوص پیامبران می‌دانند؛ امّا به مصون بودن امامان از گناه اعتقاد دارند. چنین مسئله‌ای را می‌توان در کتاب‌های تاریخی اهل سنّت مشاهده کرد که هرگز از امامان(ع) گناه و اشتباهی نقل نکرده‌اند. دکتر زمانی در این موضوع، مشاهدات خود را نقل کردند و بیان کردند که این گروه اعتقاد دارند که «خداوند»، امامان دوازده‌گانه(ع) را مصون از گناه قرار داده است؛

۸٫ گروهی که اعتقاد دارند ائمّه‌ی دوازده گانه(ع) وسائط فیض الهی بر خلق عالمند و بنابراین اگر خواسته‌ای از خداوند دارند، به واسطه‌ی امامان(ع) از خداوند طلب می‌کنند. اهل سنّت ایرانی از نمونه‌های این گروه با این اعتقادات هستند. همچنین در «مصر»، اهل سنّت، به زیارت‌گاه‌های آن منطقه به قصد زیارت مشرّف می‌شوند؛ در این بخش سخنرانی، استاد زمانی نمونه‌های متعدّدی از اعتقادات مصریان به محلّ دفن سر مبارک حضرت حسین بن علی(ع)، بانو نفیسه و دیگران ذکر و از احترام اهل سنّت به این بزرگواران مثال‌هایی بیان کردند.

۹٫ گروهی که اعتقاد دارند که امامان دوازده‌گانه، علاوه بر اعلم بودن و مصون بودن از گناه، «منصوب از جانب خداوند به مقام امامت»اند. نمونه‌ی چنین فرقه‌ای «الطریقه العزمیه» (از فرقه‌های صوفیه) است؛

۱۰٫ گروهی که اعتقاداتشان درباره‌ی امامت حضرات معصومان(ع) با شیعیان یکسان است و تنها اختلاف نظرشان درباره‌ی این است که آیا حضرت مهدی(عج) متولّد شده‌اند یا نه.

سخنران نشست از مصادیق عینی و امروزی ارادت و محبّت اهل سنّت به اهل بیت(ع) در مناطق سنّی‌نشین ایران و دیگر سرزمین‌های اسلامی نام بردند و خاطراتی از آنان نقل کردند که در آنها تصاویر زیبایی از احترام و مودّت ورزی اهل سنّت به امامان دوازده‌گانه(ع) ذهن را می‌نواخت.

در پایان این نشست همانند نشست‌های پیشین، «زیارت آل‌یاسین» بدرقه‌ی راه میهمانانی گشت که سالن را به قصد تهیّه‌ی آثار و محصولات مؤسّسه‌ی موعود در نمایشگاه مجاور نشست ترک می‌کردند.

 

لازم به ذکر است که کتاب‌ها و لوح‌های فشرده‌ی نشست‌های یاد شده در این گزارش (و دیگر آثار)، قابل تهیّه از طریق سایت یاران شاپ www.yaranshop.ir و شماره تلفن ۸۸۹۴۱۲۳۵-۰۲۱ می‌باشد.

همچنین متذکّر می‌شویم که نشست‌های موعود در سال ۱۳۹۵ نیز ادامه خواهد داشت و صد و یکمین نشست از سلسله نشست‌ها در ۲۶ فروردین ماه، همچون همیشه رایگان و آزاد برای حضور همگان برگزار خواهد شد؛ ان‌شاء الله.

About admin

Check Also

کودکان، آنلاین و مسئولان آفلاین!

یکصد و ششمین نشست از سلسله نشست‌های ماهانه فرهنگ مهدوی، با موضوع «کودکان آنلاین» با حضور کارشناسان حوزه جرم‌شناسی و دانش سایبری برگزار ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *